Yleiset koronaohjeet

Koronariskin vähentäminen vapaa-ajan liikunnassa ja harrastustoiminnassa


Otathan aina huomioon valtakunnalliset ja alueelliset vapaa-ajan liikuntaan ja harrastuksiin liittyvät ohjeet ja suositukset. 

Myös korona-aikana voi ja kannattaa harrastaa esimerkiksi liikuntaa. Vapaa-ajan liikuntaan ja muihin harrastuksiin voi kuitenkin liittyä koronavirustartunnan riski. Riskiä voi vähentää ottamalla harrastuksissa huomioon seikkoja, jotka vähentävät virukselle altistumista ja taudin leviämistä.

Kun mietit osallistumista omaan harrastukseesi, huomioithan, että: 

·  Älä osallistu harrastukseen, jos olet sairas tai edes lievästi oireinen.

·  Pidä koko ajan yli 2 metrin etäisyys muihin osallistujiin.

·  Käytä kasvomaskia aina kun mahdollista.

·  Pese kädet tai käytä käsihuuhdetta ennen harjoituksia ja niiden jälkeen.

·  Ota mukaan omat henkilökohtaiset harrastusvarusteesi, jos mahdollista.

·  Älä syljeskele. Suojaa suusi, kun yskit ja aivastat. 

·  Vältä halailua, huutamista ja tarpeetonta kokoontumista. 

·  Kerro heti valmentajalle ja/tai muille osallistujille, jos voit huonosti.

·  Korkein tartuntariski on suurissa tapahtumissa

Mitä enemmän harrastuksessa on osallistujia ja mitä pidempi aika vietetään yhdessä, sitä vaikeampi lähikontaktia on välttää ja sitä suurempi on tartuntariski. Myös toiminnan luonne vaikuttaa tartuntariskiin.

·  Vähäinen riski sisältyy harjoitteluun yksin tai samassa taloudessa asuvien kanssa.

·  Riskiä kasvattaa joukkueen tai ryhmän yhteinen harjoitus. Joukkuepeleissä pelinomainen harjoitus lisää kontakteja ja siten riskiä edelleen.

·  Edelleen riskiä lisää joukkueiden tai ryhmien välinen alueellinen tapahtuma, kuten turnaus tai harjoitusleiri tai kansallinen tai kansainvälinen tapahtuma.

Jos harrastuksen aikana on mahdotonta pitää yli 2 metrin etäisyyttä muihin, voi osallistujamäärän jaksottaa tai rajoittaa niin, että lähikontakteja syntyy mahdollisimman vähän. 

Harrastuksen järjestäjä voi vähentää tartuntariskiä monin keinoin: 

·  Ryhmien sekoittamisen välttäminen.

·  Ryhmäkoon pienentäminen.

·  Sisääntulon porrastaminen. 

·  Turvaetäisyyksien kasvattaminen tilajärjestelyillä.

·  Harjoitusten ja toiminnan siirtäminen ulos.

·  Harrastusten toteuttaminen etämuotoisena.

·  Saattajien ja huoltajien ohjeistaminen siitä, että harrastustiloissa oleskelua kannattaa välttää.  

·  Harjoitusten sisällön muokkaaminen esimerkiksi niin, että ryhmäharjoitteiden sijaan tehdään yksilöharjoitteita. 

Kamppailulajien yhteiset ohjeet seuraharjoitteluun 26.8.2021 alkaen

Ohjeistusta ovat olleet tekemässä Suomen Aikidoliitto, Suomen Karateliitto, Suomen Miekkailu- ja 5-otteluliitto, Suomen Nyrkkeilyliitto, Suomen Painonnostoliitto ja Suomen Taekwondoliitto. Torstaina 26.8.2021 järjestetyssä liittojen kokouksessa todettiin, ettei edellisiin ohjeisiin ole tarpeen tehdä muutoksia.

Noudata oman sairaanhoitopiirisi ja kuntasi ohjeita ja suosituksia. Toimitaan vastuullisesti ja pidetään tauti kurissa.

  • Mikäli alueella seuraharjoittelun toteuttaminen on mahdollista, noudata seuraavia ohjeita:
  • Harjoituksiin tulo on ehdottomasti kielletty, jos itsellä on pieniäkään oireita tai syytä epäillä COVID-19-tartuntaa, esimerkiksi lähipiirissä odotellaan testitulosta.
  • Mitä pienempänä harjoitusryhmät pidetään, sitä parempi.
  • Koronavilkku-sovelluksen käyttö on erittäin suositeltavaa.
  • Kädet on pestävä huolellisesti saippualla ja lämpimällä vedellä ennen ja jälkeen harjoituksen. Harjoituspaikassa on oltava saatavilla käsidesiä.
  • Aivastetaan ja yskitään omaan hihaan.
  • Kasvomaskin käyttö on suositeltavaa aina, kun se on mahdollista.
  • Harjoitustilassa ovat vain harjoitukseen osallistuvat henkilöt. Katsojat, vanhemmat yms. odottavat harjoitustilan ulkopuolella.
  • Sisäharjoittelutiloja on siivottava tehostetusti.
  • Oheisharjoittelussa suositaan ulkoharjoittelua.
  • Sisällä harjoitellessa lyhennetään salissa vietettyä yhteistä aikaa mahdollisuuksien mukaan.
  • Pyritään pitämään vähintään 1-2 metrin välimatka harjoittelijoiden välillä.
  • Suositaan sellaisia harjoitteita, joissa ei tarvita lähikontaktia.
  • Jos harjoituksissa on lähikontaktiharjoitteita, tehdään ne mahdollisuuksien mukaan vakioparin kanssa.
  • Mahdollisuuksien mukaan järjestetään harjoitukset vakioryhmille.
  • Jos käytetään seuran yhteisiä harjoitusvälineitä, sama henkilö käyttää samaa välinettä koko harjoituksen ajan. Harjoituksen jälkeen harjoitusvälineet desinfioidaan.
  • Omia harjoitusvälineitä ja etenkään juomapulloa ei lainata muille.
  • Turhia huutamisia ja tuuletuksia (yläfemmat) vältetään.
  • Harjoituksiin (saliin) saavutaan juuri ennen harjoituksen alkua ja lähdetään välittömästi harjoituksen päätyttyä.
  • Vaatteet vaihdetaan kotona, jos mahdollista, eikä käytetä harjoituspaikan pukuhuoneita.
  • Jos harjoitusryhmän jäsenellä todetaan koronatartunta tai sitä on syytä epäillä, on noudatettava viranomaisten ohjeita ryhmän jäsenten karanteenin asettamisesta. Ohjeet löytyvät Olympiakomitean ohjeesta (ks. alla).
  • Harjoitusten järjestäjän on pidettävä kirjaa harjoituksiin osallistuneista mahdollisten tartuntaketjujen jäljittämiseksi.

Seuran lisätietoa:

Ennen treenejä

  1. Seuramme kanta on että kannattaa ottaa korona rokote ja toimia koronaa estävästi muutenkin.
  2. Älä tule treeneihin mikäli sinulla on mitä tahansa koronaan viittaavia oireita tai olet sairas!
  3. Mikäli olet altistunut tai olet karanteenissa, noudata ohjeita ja pidä tarpeeksi pitkä tauko treeneistä.
  4. Treeneissä ei sallita "ulkopuolisia" katsojia, vanhempia tai muita hlöitä seuran ulkopuolelta, poislukien uusien aloittavien pienten lasten alle 10V vanhempia muutaman kerran kurssin alkaessa että näkevät minkälaista toimintaa ja ovat turvana lapsille uudessa jännittävässä harrastuksessa ja porukassa. Katsojille on määritelty penkit ja turvavälit reunoille. Ohjaajat kertovat kun saliin ei voi enää tulla.
  5. Vanhempien jo aiemmin aloittaneiden "katsojia" ei sallita harjoitusalueen reunalle, ennen kuin virallinen ohje sen kumoaa.

Treeneissä

  1. Jokaisessa treenissä merkataan osallistujat ohjaajan mukaan mahdollisen seuraamisen johdosta.
  2. Kaikki harrastajat ja ohjaajat yli 12V pitävät maskeja tullessaan harjoitusalueelle ja poistuessaan.
  3. Seuralla on käsidesipullot käytössä, mutta suositus on että pestään kädet ennen ja jälkeen treenien.
  4. Harjoituksien koko pyritään pitämään pienenä (alle 10), mutta ison 430m2 salin johdosta voimme jakaa ryhmiin mikäli osallistujia on enemmän esim alkeiskurssin aikana. Tilaa käytetään laajasti.
  5. Harjoituksissa pyrimme välttämään lähikontaktia tai kosketuksia ja kaikkia kiinnipitämisiä.
  6. Harrastus suorituksien aikana ei tarvitse pitää maskia, varsinkin jos se vaikeuttaa pahasti hengittämistä tai muuten terveydellisistä syistä johtuen, mutta saa pitää ja suositellaan pitämistä.
  7. Pyrimme edelleen välttämään "kihap" huutoja
  8. Aivasta / yski aina poispäin muista tai omaan hihaan
  9. Harjoituksissa pyrimme välttämään ryhmien sekoittamista ja käytämme ns vakioparia aina.
  10. Kerro heti ohjaajalle mikäli sinulle tulee huono olo tms mikä voi viitata vähänkin korona virukseen.

Treenien jälkeen

  1. Mikäli olet sairastunut ja olet ollut treeneissä, noudata viranomaisten ohjeita ja tiedota seuraa asiasta, jolloin seura osaa yhdistää mahdollisesti lähikontaktissa olevia henkilöitä ja kertoa siitä heille. Toki viranomaisilla on omat jäljityskanavat ja ohjeet asiaan.
  2. Toimi karanteenissa ja valvonnassa ohjeiden mukaan
  3. Parantele ja tule takaisin treeneihin kun olet kunnossa, liikunta on kaikille tärkeää!
  4. Tsemppiä!

Kertausta ohjeista

Pitäkää ja pidetään hygieniasta huolta hyvin myös jatkossa!

  • Pienemmätkin oireet huomioiden tai sairaana ei saa tulla treeneihin. 
  • Pestään kädet ennen treenejä ja treenien jälkeen.
  • Käytetään käsidesiä (seuralla harjoituksissa saatavilla).
  • Yli 12-vuotiailla suositellaan maskien käyttöä tullessa ja lähtiessä treeneistä sekä halutessaan myös treenien aikana.
  • Pyrimme pitämään turvavälit yli 2m koko treenien ajan ja sen mukaiset harjoitukset.
  • Vältämme pitkäaikaisia kontakteja kaikessa tekemisissämme on yli 15min. 
  • Vähennämme treeneissä esimerkiksi leikkejä missä voi tulla kontakteja, kuten esim hipat, kiinnipidot tai muuten harrasteet missä kosketaan toiseen henkilöön tai missä turvavälit oleellisesti saattavat pienentyä jopa alle metriin. Itsepuolustusta, kiinnipitoja ja askel ottelua emme teetä korona aikana.
  • Yleisestä siisteydestä ja puhtaudesta arkisin vastaa koulu, hoidamme omatoimiaikana lauantaisin ja sunnuntaisin itse tilojen puhdistukset ennen sekä jälkeen harjoituksien
  • Valitettavasti kaikki aikuiset joutuvat tuomaan lapset harrastuksiin ulko-ovelle, mistä seuran ohjaaja aukaisee ja ohjaa kaikki harrastajat suoraan liikuntapaikalle.
  • Pidetään juomapullot omissa paikoissa ja merkataan ne tarvittaessa.
  • Pukuhuoneita pitää välttää koronapandemian aikana ja muissakin tiloissa pidetään selkeät turvavälit
  • Ilmoittakaa valmennukselle tai ryhmän ohjaajille, mikäli on oireita, sairastunut, altistunut tai karanteenissa eikä pääse treeneihin, siten valmentajat tietävät miksi kukakin on poissa.
  • Valmentajat pitävät kirjaa treenaajista ja osaavat auttaa jäljittämisessä sekä kertoa tilanteista tarvittaessa viranomaisille
  • Huomioikaa että seuramme valmentajilla on vaitiolovelvollisuus ja salassapitovelvollisuus sekä noudatamme henkilötietolakia kaikissa toimissamme ja jäsenasioissa.
  • Lisätietoa ohjeista löytyy seuran etusivulta suoraan Koronaohjeet sivulta! 

Kaikille tsemppiä ja turvallista treenausta kaikesta huolimatta!

t. Espoo Taekwondo Academy / Valmennusryhmä

Lisätietoa tarvittaessa suoraan YV tai soitto minulle Timo Jansson / 0405451555

Lisätietoa ja linkkejä: 

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, aiheesta covid-19  LINKKI

Olympiakomitean ohjeet Koronavirustilanteen vaikutukset urheiluun LINKKI

Etelä-Suomen AVIN päätös 3.9.2021 LINKKI

Valtioneuvoston periaatepäätös 9.9.2021 hybridistrategian toimintasuunnitelman päivittämisestä. LINKKI