Timon 11 kohtaa oltava OK että onnistut murskauksessa!

1. Luuston ja ruumiinrakenteen sopivuus, heikolla luustolla, heikolla kädellä / jalalla sopivuus ei oikein ole murskaukseen ok, tai voi olla ongelmia (iso käsi, pieni käsi, pehmeä, arka käsi, rystynen ei sopiva, kovetus ei onnistunut, vikaa kädessä tai sormissa, jalassa varpaissa tai jotain muuta ongelmaa joka ei sovi murskaukseen rakenteeltaan)

2. Nopeus, ota kaikki hyöty irti nopeudesta mitä olet kasvattanut ja treenannut erikseen lyöntiä/potkua varten. Käytä liikkumista ja liikeratoja. Nopeutta lisää esim vastusnauha, painot, reaktiotreenit ym

3. Voima, otat kaiken hyödyn irti voimasta mitä olet kasvattanut ja treenannut erikseen lyöntiä/potkua varten. Esim painot, liikkeiden tekeminen vastuksen kanssa, reaktiot, räjähtävyys kuten nopeus ym

4. Tekniikka, teet sillä sallitulla tekniikalla millä olet oppinut lyömään / potkaisemaan parhaiten ja se mikä sopii juuri sinulle, saman murskauksen voi tehdä monella eri tekniikalla tai enemmän tyylillä!

5. Käden/jalan ym asento osumakohdassa, pitää olla oikein osumakohdassa, mikäli tulet esim sormet edellä on se väärä tekniikka, mikäli tulet liikaa sivuttain tai yli rystysen niin ei hyvä, mahdollisimman pieni mutta kova kohta osuu mahdollisimman pienelle alueelle.

6. Suuntaus osuman jälkeen, miten ohjaat osuman jälkeen kättä/jalkaa on iso merkitys, jos se lähtee sivulle ei hyvä, jos sen keskeyttää ei hyvä jne... ”Cut” leikkauksen syvyys suuntaus on tärkeää! Suoraan läpi.

7. Loppuasento, miten päädyt loppuasentoon ja onko paino ja muut yläpuolella, keskellä vai alapuolella, focus siihen että paino on alapuolellasi lopussa eli siellä minne ja millä teit murskaustekniikan.

8. Kropan hyödyntäminen, tämä on itsestään selvää että lyönti/potku tehdään koko kropan avulla, ei jalalla tai kädellä. Käytä koko kroppaa liikkeessäsi ja jos mahdollista askelta, liikerataa, painopisteen siirtämistä oikein, laajoja liikkeitä ja vahvista muita liikkeisiin liittyviä lihaksia ja venyvyyttä painoin, vastusnauhoin ym oikeilla tekniikoilla.

9. Tahtotila eli pääkoppa, lopullinen päätös tapahtuu kuitenkin aina omassa pääkopassa ja halussa suorittaa murskaus, johon liittyy rohkeus ja tahtotila saada lyönti/potku läpi ja suoriutua lopulta itsensä voittajaksi!

10. Virheiden minimointi, tuomarit ovat erittäin tarkkoja, jo pelkkä harjoituslyönnin pieni hipaisu esimerkiksi tiileen niin diskaus, väärät protokollat niin diskaus, väärä osumakohta niin voi tulla diskaus.        Tee harjoitusliikettä tarpeeksi jotta osaat ja tiedostat omat liikeradat, liikkuvuudet, käden ja/tai jalan asennot niin osaat tehdä sen myös kilpailusuorituksessa, osaa säännöt ja kysy AINA jos et tiedä tai olet epävarma jostain.

11. Muut normaali asiat kunnossa

Psyykkaukset, määrät, valmennus, rauhoittuminen (keskittyminen), oikea treenaus, jopa ruokavalio ja fyysinen kunto, mielentila, muut kilpailijat, säännöt, tuomarit,  kokemus, esiintyminen ja esiintymiskammo, ikä, sairaudet, kisapaikka, uusi tilanne jne voivat vaikuttaa kisasuoritukseesi.

Timolle saa soittaa tai kutsua käymään, niin saat lisätietoa alan ammattilaiselta murskauksesta

Hyviä murskaushetkiä kaikille!